Piektdiena, 13.maijs sākas ar nepatīkamu pārsteigumu visiem Google pakalpojuma Blogger lietotājiem, jo nebija iespējams papildināt savu mājas lapu ar aktuālāko informāciju, kā arī bija zuduši jaunākie dati. Vēl dažas Blogger vietnē esošās mājas lapas nemaz neizdevās atvērt.
Blogger Twitter kontā bija atrodama informācija, ka naktī no 12. uz 13.maiju ir bijuši ieplānoti kārtējie servisa darbi, tāpēc klienti tika brīdināti, ka pakalpojums darbosies tikai lasīšanas režīmā. Taču jau pēc neilga laika Blogger atzina, ka kaut kas ir nogājis greizi un vērsās ar lūgumu būt pacietīgiem, jo notiekot aktīvs darbs pie pakalpojuma atjaunošanas. Pēcāk tika paziņots, lasīšanas režīmā ir pieejamas mājas lapas kopijas no 11.maija plkst. 7:37am pēc vietējā laika, savukārt vēlāk ievietotā informācija un lasītāju komentāri nav šobrīd pieejami.
Blogger nav vienīgais bezmaksas pakalpojums, kuru aktīvi izmanto ne privātpersonas, bet arī Latvijas uzņēmumi un organizācijas. “Es saprotu vēlmi taupīt naudu uz interneta mājas lapas uzturēšanas datu centros rēķina, bet šis piemērs aktualizē arī citu problēmu – cik droši un biznesam draudzīgi ir šie bezmaksas pakalpojumi. Mums zināmie lietotāji stāsta, ka par nedienām uzzina vien pēc ilgstošas meklēšanas internetā, lai gan ikviens maksas servera klients būtu savlaicīgi brīdināts gan par iespējamiem pārtraukumiem, gan arī par šī brīža problēmām un risinājumiem. Turklāt, maksas pakalpojuma gadījumā klientam ir iespēja piezvanot vai e-pastā uzzināt par notiekošu, risināt problēmu, savukārt bezmaksas pakalpojumu gadījumā nav iespējams atrast pat telefona numuru vai e-pasta adresi,” stāsta DEAC valdes priekšsēdētājs Andris Gailītis.
Kā vienu no maksas pakalpojumu specifikām Andris Gailītis norāda tehniskā atbalsta dienesta sasniedzamību telefoniski vai elektroniski visas diennakts garumā. “Kamēr klientam nav problēmas, viņš par to neaizdomājas, bet kad problēmas rodas, tad gan sākas nervozēšana par to, kam un kā lai tagad piezvana, kam lai sūdzas,” norāda Andris Gailītis.
“Mēs vienmēr akcentējam, ka datus ir jāglabā pēc iespējas tuvāk. Tas ir tikai pašsaprotami, ka naktīs tiek veikti tehniskie darbi. Taču tad, kad ASV ir nakts, tad pie mums ir karstākais darba laiks, tāpēc ne reti ir tā, ka dati, tai skaitā e-pasti un interneta faili nav pieejami, jo ASV serveros tobrīd tiek veikti uzlabojumi,” uzskata Andris Gailītis.
Arī Nacionālā e-dienesta “Inbox.lv” valdes loceklis Jevgēņijs Kuzņecovs iesaka izvēlēties tādus pakalpojuma sniedzējus, kuru atbalsta dienests ir pieejams e-pastā vai vēl labāk, ja telefona zvana attālumā.
Vēl svarīgi, lai pakalpojuma sniedzējs atrodas tai pašā vai ļoti pietuvinātā laika joslā. “Arī mēs regulāri veicam uzlabojumus, jo tāda ir IT uzņēmumu specifika. Un šos darbus mēs ierasti veicam naktī, no 02 līdz 03, jo tad ir vismazākais apmeklējums. Un tāpat rīkojas arī ASV, tik problēma tāda, ka tas sakrīt ar laiku, kad Latvijā ir lielākais apmeklējums, un tātad šai laikā piekļuve e-pastam vai saviem failiem ir visvairāk vajadzīga un klienti ir sašutuši pat par 30 minūšu gaidīšanu,” turpina Jevģēnijs Kuzņecovs.
“Šis gadījums arī pierāda, ka nav taisnība tiem, kuri uzskata un aģitē, ka globālie pakalpojumu sniedzēji ir daudz drošāki nekā Latvijas uzņēmumi. Kļūdas un problēmas var būt gan nelielam serverim, gan arī tādam uzņēmumam kā Google,” norāda Jevgēņijs Kuzņecovs.
Gan Andris Gailītis, gan arī Jevgēņijs Kuzņecovs atzīst, ka jo tuvāk atrodas pakalpojumu sniedzējs, jo vieglāk būs dabūt informāciju, kā arī nepieciešamības gadījumā risināt problēmas. Ļoti būtisks ir arī valodas jautājums, jo pat ja klientam arī ir pieejams pakalpojumu sniedzēja e-pasts, vai viņš vienmēr ir tik valodu zinošs, lai savu problēmu aprakstītu vēstulē, kā arī saprastu, ko atrakstījis pakalpojuma sniedzējs.