Nedaudz par spamu un daži ieteikumi, kā pret to cīnīties.


septembris 21,2012

Ko mēs ar Jums zinām par spamu (citi nosaukumi – surogātpasts, mēstules)? Varētu pateikt, ka viss jau sen zināms un uzrakstīts, jo tā ir mūžveca parādība, kas pastāv kopš interneta izveides brīža. Taču atcerieties – kāds bija internets, kad Jūs tikai iepazināt to, un kāds tas ir šobrīd? Neaizmirstiet: mēstuļu sūtītāji arī iet kopsolī ar laiku, reizēm pat ātrāk, ņemot vērā to, ka spams joprojām tomēr mēdz nokļūt mūsu pastkastē.

Spams jeb surogātpasts ir e-pastu masveida izsūtīšana cilvēkiem, kas nav vēlējušies šos e-pastus saņemt. Ir diezgan daudz iemeslu, kāpēc šādi e-pasti tiek sūtīti: tie var būt gan pozitīvi (kāda produkta reklāma vai antireklāma), gan negatīvi – naudas izkrāpšana, vīrusu izplatīšana, lietotāju aktīvo adrešu atlasīšana vai personīgo datu vākšana u.c. (vairāk par surogātpasta izsūtīšanas mērķiem skatiet šeit). Tāpēc, saņemot spamu, vienmēr esiet uzmanīgi!

Lai aizsargātu lietotāju no spama, pastāv speciāla automatizēta programmatūra – pretspama filtrs. Pasta serviss Inbox.lv arī izmanto pretspama filtrus, kur ir divas filtrācijas pamatmetodes: vēstules satura analīze un vēstules sūtītāja analīze (vairāk par metodēm skatiet šeit). Mūsu pretspama filtri dienā vidēji apstrādā vairāk nekā 2,5 miljonus vēstules. Balstoties uz pieņemtajiem noteikumiem un standartiem, vēstules automātiski tiek pārbaudītas un sistēma pieņem lēmumu – pieņemt vēstuli, pārvietot to spama mapē vai dzēst šo ziņojumu. Katru dienu tehniskā daļa analizē situāciju ar spamu, kontrolējot ne tikai sistēmas ziņojumus, bet pievēršot arī lielu uzmanību lietotāju sūdzībām par saņemtajām mēstulēm. Ja nelikumīga ļaunprātīga spama izsūtīšana mūsu lietotājiem notiek atkārtoti, Inbox.lv tehniskā daļa bez iepriekšēja brīdinājuma bloķē sūtītāja domēnus, adreses, IP un atslēgvārdus.

Taču gadās arī tā, ka kādas svarīgas lietotāju vēstules automātiski iekrīt spama mapē. Tas notiek tādēļ, ka šīs vēstules neatbilst kādiem noteikumiem un standartiem. Bieži vien cilvēki, kas izsūta saviem klientiem informatīvas vēstules, neņem vērā vai aizmirst kaut kādas tehniskas lietas. Rezultātā vēstule, izejot cauri pretspama filtriem, nokļūst riska zonā.

Nav iespējams izdarīt izņēmumus ikvienai vēstulei: šajā gadījumā izņēmums jāizdara pašiem lietotājiem, jo tikai Jūs pats galu galā varat pieņemt 100% pareizu lēmumu par to, vai šī vēstule ir svarīga. Atrisināt šo situāciju Jums palīdzēs ienākošo e-pastu filtri. Uzstādiet filtru šīm vēstulēm ar noteikumu „ielikt ziņojumu iepriekš noteiktā mapē”. Vai otrādi: ja nevēlaties saņemt kādas vēstules mapē „Ienākošie”, izvēlieties pretēju uzstādījumu „ielikt ziņojumu spama mapē” (vairāk par darbu ar filtriem skatiet šeit).

Visvairāk jautājumu rodas sakarā ar surogātpastiem, kas maldina mūsu lietotājus. Piemēram, Jūs varat saņemt vēstules (sistēmiskas kļūdas) par to, ka no Jūsu pasta adreses tika nosūtīts ziņojums, kas nav nonācis līdz adresātam (kuru Jūs nepazīstat). Turklāt ziņojumā nepareizi norādīts Jūsu datora vai Jūsu provaidera nosaukums. Nepievērsiet tam uzmanību. Šis ziņojums netika sūtīts no Jūsu adreses – to izsūtīja spameri (vairāk informācijas skatiet šeit).

Jūs varat arī saņemt pavisam citam lietotājam adresētas vēstules (lauciņā „Kam” norādīta sveša adrese). Neuztraucieties: tie arī ir parasti surogātpasti, kas tiek izplatīti, izmantojot tā dēvēto metodi „izsūtīšana pēc vārdnīcas” (vairāk informācijas – šeit).

Taču biežāk lietotāji uzķeras uz „personalizētām vēstulēm”, kad ziņojumā tiek norādīti Jūsu personīgie dati, Jūsu draugu vārdi. Dažreiz viss izskatās tā, it kā šo vēstuli patiešām būtu nosūtījis Jūsu draugs.

Attīstoties internetam, sociālajiem tīkliem, iepazīšanās portāliem u.c., programmas roboti, skenējot publiskās tīmekļa vietnes, sākuši ierakstīt datubāzēs ne tikai e-pasta adreses, bet arī papildu informāciju par lietotāju. Jo vairāk informācijas par Jums ir spameru rīcībā, jo vieglāk tiem sūtīt Jums personalizētāku un unikālāku spamu, kas ar lielāku varbūtību apies visus spama bloķēšanas programmas, filtrus un ko Jūs visdrīzāk atvērsiet. Mums ir sarežģītāk identificēt un bloķēt personalizēto spamu, jo tā vairs nav masveida izsūtīšana, kas visiem lietotājiem ir vienāda, – tā ir vēstule personīgi Jums (vairāk informācijas – šeit).

Reizēm pieredzes trūkuma dēļ mēs paši dalāmies ar savu e-pasta adresi ar spameriem. Var būt ļoti daudz iemeslu, kāpēc Jūs pēkšņi esat sācis saņemt surogātpastus. Par visizplatītākajiem gadījumiem var izlasīt šeit.

Taču pretoties spamam ir iespējams! Maksimāli jācenšas izpildīt vienu galveno noteikumu – neļaujiet spameriem uzzināt Jūsu e-pasta adresi. Lai tā neiekļūtu spameru rokās, izlasiet dažus mūsu ieteikumus par to, kā var cīnīties pret spamu, publicētus šajā linkā.

Ir ļoti daudz variantu, kādu vēstuli no spameriem Jūs saņemsiet nākamreiz, – visu iepriekš paredzēt nav iespējams. Inbox.lv komanda maksimāli ātri cenšas reaģēt uz jaunām spameru viltībām. Taču tik ilgi, kamēr peļņa no spama pārsniegs aizsardzības pārvarēšanas izmaksas, spams neizzudīs. Mēs ļoti ceram, ka šis raksts palīdzēs Jums labāk orientēties surogātpastā un kā rīt mums visiem būs par vienu spama vēstuli mazāk.

P.S. Gadījumā, ja lielākā daļa vēstuļu no noteikta domēna vai servera tiek identificēta Inbox.lv servisā kā spams, nosūtiet pieprasījumu uz adresi abuse@inbox.lv, lai noskaidrotu šīs problēmas iemeslus un nepieciešamo rīcību tās novēršanai.

Šis ieraksts tika publicēts Jaunumi, Uncategorized. Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

Comments are closed.